XIX wiek

 

Marie Francois Constance MAYER - LAMARTINIERE (1775 - 1821) - francuska malarka neoklasycystyczna. Urodziła się w Paryżu jako córka urzędnika rządowego i kształciła się u J.B. Suvee'a oraz Jean - Baptiste Greuze'a. Jej artystyczna współpraca z Prud'honem utrudnia obecnie określenie, które z prac można przypisać jej, a które jemu. Mayer specializowała się w przedstawianiu motywów melodramatycznych i alegorycznych.

Anne Francis (Frances) Byrne (1775 - 1837) - angielska malarka, urodzona prawdopodobnie w Londynie, córka grafika Williama Byrne oraz siostra graficzek Letitii Byrne (1779 - 1849) i Elizabeth Byrne.

Lady GORDON z domu Julia Isabella Levina Bennet (1775 - 1867) - brytyjska malarka. Lady Gordon była jedną z kilku znanych uczniów J.M.W.Turnera. Mogła brać również lekcje u Thomasa Girtina, który zasłynął ze swoich szkiców robionych w plenerze. Praktyką tą zdawał się inspirować swoich uczniów, gdyż Lady Gordon zatytułowała jeden ze swoich szkiców z 1803 roku - "Szkic z Natury". Na passe-partout widnieją jej inicjały: Julia Bennet. Dwa lata później poślubiła generała Sir Jamesa Willoughby Gordona, który był dowódcą kwatermistrzostwa podczas wojny o niepodległość Hiszpanii w latach 1808 - 1814.

Alice Burrows (ok. 1776 - ?) - angielska złotniczka.

Lady Wharncliffe (ok. 1776 - 1853) z domu Caroline Mary Elizabeth Creighton - brytyjska artystka.

Ann Sanders (aktywna od około 1778 - ?) - brytyjska malarka, uczennica angielskiego malarza Francisa Towne (1739 - 1816).

Rebecca Emes (ok. 1778 - 1829) - angielska złotniczka.

Marie - Eleonore GODEFROID (Godefroy 1778 - 1849) była córką artysty Francois'a Ferdinanda Godefroid. Mieszkała i pracowała w Paryżu. Rozpoczęła swoją karierę w pracowni Francois'a Gerarda, gdzie asystowała mu przy pracy, rozwijając swoje umiejętności w malarstwie portretowym. Godefroid ostatecznie wyspecjalizowała się w portretowaniu kobiet i dzieci. Dostawała zamówienia od wpływowych paryżan, a jednym z jej najbardziej znanych dzieł jest obraz "Synowie marszałka Neya".

Lady Susan Elizabeth Percy (1782 - 1847) - brytyjska malarka.

Dorothy Langlands (ok. 1783 - ?) - angielska złotniczka.

Antoinette - Cecile Hortense Haudebourt - Lescot (14.12.1784 - 02.01.1845) - francuska artystka z Paryża.

Anna Claypoole Peale (1791 - 1878) - amerykańska malarka. Była członkiem pierwszej amerykańskiej artystycznej dynastii. Urodziła się w Filadelfii. Uczyła się u swojego ojca Jamesa Peale, który był malarzem. Anna malowała przede wszystkim martwe natury, pejzaże i portrety. W 1824 roku została członkiem Akademii Pensylwańskiej, a w 1829 roku poślubiła pastora Williama Staughton, który zmarł trzy miesiące później. W 1841 roku Anna pobrała się z generałem Williamem Duncan. Jej uczennicą była Mary Jane Simes.

Ann HALL (1792 - 1863) urodziła się w Pomfret, Connecticut w Ameryce. Specjalizowała się w subtelnych miniaturach portretowych oraz roślinnych. Często porównywano ją do Joshua Reynoldsa. Była pierwszą i jedyną kobietą, przyjętą do National Academy of Design w Nowym Jorku przed 1900 rokiem.

Rolinda SHARPLES (1793 / 1794 - 1838) urodziła się w Bath lub w Nowym Jorku. Rodzice, James i Ellen byli artystami. Sharples jest uznawana za pierwszą kobietę artystkę Ameryki, chociaż większość dorosłego życia spędziła w Brystolu w Anglii, gdzie osiadła w 1811 roku. Malowała portrety oraz sceny rodzajowe, a także współczesne jej wydarzenia. Zazwyczaj malowała z natury. Miała sporo wystaw: w Brystolu, Leeds, Birmingham, Carlisle i Londynie. Jedna z większych prac Sharples to "Proces pułkownika Breetona", namalowany w 1834 roku. Zmarła w Bristolu 10 lutego 1838 roku.

Margaretta Angelica Peale (1795 - 1882) - amerykańska malarka. Była córką Jamesa Peale i siostrą Anny Claypoole oraz Sarah Miriam Peale. Margaretta malowała martwe natury. Pierwszy obraz tego typu namalowała w 1810 roku.

Lizinka - Aimee - Zoe de Mirbel (1796 - 1849) - francuska miniaturzystka.

Christina Robertson (1796 - 1854) - szkocka malarka.

Sophie Rude (1797 - 1867) - francuska malarka.

Adrienne - Marie - Louise Grandpierre - Deverzy (1798 - 1855) - francuska malarka.

Eliza Goodridge (1798 - 1882) - amerykańska miniaturzystka.

Mary Martha Pearson z domu Dutton (1799 - 1844 / 1871) - malarka brytyjska aktywna od około 1814 roku.

Harriet Cany Peale (1800 - 1869) - amerykańska malarka, żona Rembrandta Peale.

Sarah Miriam Peale (1800 - 1885) - amerykańska malarka, specjalizująca się w portretach, córka Jamesa Peale i krewna Charlesa Willson Peale.

Harriet Jane Moore (1801 - 1884) - artystka 19-wieczna, córka Jamesa Carrick-Moore i Harriet Henderson.

Charlotte BONAPARTE (31.10.1802 - 02.03.1837) urodziła się w Mortefontaine, Oise we Francji. Była córką Józefa Napoleona Bonaparte (starszego brata cesarza Napoleona) króla Neapolu i Hiszpanii oraz Juliet Marie Clary. Jej matka była siostrą Désirée Clary, pierwszej kochanki Napoleona. W Firenze we Włoszech 23 lipca 1827 roku poślubiła swojego kuzyna, wielkiego księcia Bergu Napoleona Ludwika Bonaparte, syna króla Holandii Ludwika (Ludovico) Bonaparte i księżnej de St. Leu Hortense Beauharnais oraz starszego brata Napoleona III. Była księżniczką Francji (1804) i infantką Hiszpanii (1808 - 1813). Kształciła się u prywatnych nauczycieli i artystów. Przez trzy lata mieszkała w Ameryce, gdzie we wczesnych latach 19 wieku szkicowała i malowała sceny oraz pejzaże z New Jersey, po czym wróciła do Europy. Zmarła w Forli (Sarzana) we Włoszech w wieku 36 lat.

Camille Flers (1802 - 1868) - francuska malarka i pastelistka ze Szkoły Barbizońskiej.

Emily Eastman (1804 - 1824) - amerykańska artystka.

Mary Ellen Best (1809 - 1891) urodziła się w Yorku a zmarła w Darmstadt. Była przede wszystkim akwarelistką, której tematyka prac była niemal zawsze kobieca. Best namalowała większość swoich prac między 1828 a 1840 rokiem. Po tym okresie wygląda na to, że zrezygnowała całkiem z malowania.

Elizabeth Rigby (1809 - 1893) - angielska artystka znana też jako Lady Eastlake. Urodziła się w Norwich, a zmarła w Londynie. Była dziennikarką, eseistką i tłumaczką oraz historykiem sztuki i krytykiem. Wydała "Pięciu wielkich malarzy" w 1883 roku i inne prace. Pisała do dziennika "The Quarterly Review". Była także entuzjastką fotografii. Jej mąż Charles Lock Eastlake (1793 - 1865) był dyrektorem National Gallery w latach 1855 - 1865.

Julia Emily Gordon (1810 - 1896) - brytyjska malarka.

Mary Ann Willson (1810 - 1825) - amerykańska artystka.

Frances Flora Bond Palmer (1812 - 1876) - amerykańska artystka.

Jane Stuart (1812 - 1888) - amerykańska artystka.

Julia Margaret CAMERON (11.06.1815 - 26.01.1879) - brytyjska fotograficzka urodzona w Kalkucie, w Indiach jako jedno z 10 dzieci Jakuba Pattle - szkockiego urzędnika w Kampanii Wschodnioindyjskiej i Adeliny d'Etang - francuskiej arystokratki. Sławę osiągnęła jeszcze za życia, mimo iż fotografią zajęła się dopiero w wieku 48 lat.
Gdy miała trzy lata została wysłana do Wersalu, do swej babki. W 1834 roku po zdobyciu wykształcenia we Francji, wróciła do Cape of Good Hope w Indiach, a w 1838 roku w wieku 21 lat poślubiła prawnika Charlesa Hay Cameron, starszego od niej o prawie 20 lat. W 1848 roku oboje przenieśli się do Londynu, gdzie Julia wstąpiła do Kensington's Artistic Community. Jej fotograficzną karierę datuje się od 1863 roku, kiedy to dostała od jednej z córek aparat fotograficzny. Już w następnym roku została członkiem Towarzystwa Fotograficznego w Londynie i zaczęła brać udział w wystawach fotograficznych w Londynie, Edynburgu, Dublinie, Berlinie, Paryżu, budząc wielkie zainteresowanie publiczności. Osobiście znała wielu artystów, naukowców, arystokratów. Fotografowała poetów: Tennysona, Browninga, Taylora, Longfellowa; uczonych: Darwina, Herschla; malarzy: Wattsa, Holmana Hunta, powieściopisarza Trollope'a; skrzypka Joachima; asyriologa Layarda; późniejszą znakomitą artystkę teatralną w rolach szekspirowskich - Ellen Terry itd.
Julia tworzyła w technice mokrej płyty kolodionowej - jednej z pierwszych, służących do utrwalenia obrazu. Natomiast na jej poszukiwania artystyczne miała duży wpływ, działająca w tym samym czasie w Anglii grupa malarska nazywana Prerafaelitami. Wiedzę, jaką zdobyła na gruncie malarstwa, umiała doskonale przenieść na teren fotografii i nie brakowało jej odwagi oraz temperamentu. Poza malarstwem inspirowała się również poezją.
Cameron specjalizowała się w portretach i reżyserowanych scenach rodzajowych, będących ilustracjami m.in. poematów lorda Alfreda Tennysona. Artystka wykonała 12 fotografii do jego książki "Sielanki króla" (inspirowanej legendą Króla Artura) w Dimbola Lodge, swoim domu na wyspie Wight. Do gabinetowego wydania dzieła Tennysona wykorzystano tylko trzy. Wydawca Tennysona - Henry S. King nie pozwolił jednak, by zdjęcia Cameron trafiły do szuflady. Opublikował tom z wszystkimi 12 fotografiami oraz odpowiadającymi im opisami, które artystka sporządziła własnoręcznie. Wydanie to ukazało sie w styczniu 1875 roku, a w maju - drugi tom z kombinacją trzech wcześniejszych fotografii oraz dziewięciu opartych na innych wierszach Tennysona. Cameron stworzyła zatem miniaturową edycję z 22 fotografiami.
Do legendarnych postaci Artura, Ginerwy i Lancelota pozowały wiktoriańskie sławy końca XIX wieku, choć Cameron wykorzystywała także własny wizerunek oraz swoich najbliższych, również służby domowej. Najchętniej fotografowała kobiety; jej zdjęcia są dowodem na ponadczasowość piękna.
W 1875 roku wraz z mężem wyjechała na Cejlon, gdzie zmarła w wieku 64 lat. Prace Cameron trafiły do British Muzeum i Victoria & Albert Museum w Londynie. W swoich zbiorach posiadali je również królowa Wiktoria i Victor Hugo.

Emma Stebbins (1815 - 1882) - amerykańska rzeźbiarka.

Mary Blood Mellen (1817 - 1882) - amerykańska malarka.

Henriette Ronner - Knip (1821 - 1909) - holenderska malarka.

Anne Whitney (1821 - 1915) - amerykańska rzeźbiarka.

Lady Clementina Hawarden (1822 - 1865) była fotograficzką portretową lat 60-tych 19 wieku.

Rosa BONHEUR (1822 - 1899) - francuska malarka okresu realizmu urodzona w Bordeaux. Znana także jako Marie - Rosalie Bonheur. Była siostrą Augusta Bonheur i specjalistką od malowania zwierząt. Rosa Bonheur kształciła się przy swoich rodzicach. Jej matka, która zmarła zanim Rosa ukończyła 12 lat, uczyła ją czytać, pisać, rysować oraz grać na pianinie. Jej ojciec Raymond, który był pejzażystą, kontynuował dalszą jej edukację. Rosa od początku wykazywała talent. W 1841 roku w wieku 19 lat miała pierwszą wystawę na Salonie. Po tej wystawie, zyskała uznanie dla swojej pracy. Bonheur została pierwszym żeńskim członkiem Legii honorowej w 1865 roku. Nigdy nie wyszła za mąż, ale mieszkała kolejno z dwiema kobietami. Jej pierwszą stałą towarzyszką była artystka Nathalie Micas. Po jej śmierci w 1889 roku, drugą towarzyszką Rosy była amerykańska artystka Anna Klumpke, która przeżyła Bonheur.

Lilly Martin SPENCER (1822 - 1902) - urodzona w Anglii amerykańska artystka. Była lubianą malarką rodzajową w połowie 19 wieku, prawdopodobnie najbardziej słynną kobietą malarką w tym czasie, znaną z sentymentalnych scen z życia rodzinnego. Wczesne jej prace pochodzą z nowojorskiego okresu, kiedy artystka mieszkała tam z mężem i dziećmi, prowadziła zajęcia w National Academy of Design i wspierała rodzinę poprzez sprzedaż swoich obrazów. Artystka często posługiwała się członkami rodziny jako modelami, tematyką tych scen mogła być pani Spencer oraz jej dwuletni syn Charles, chociaż przypuszcza się także, że luksusowe wnętrze i imperialny orzeł na szczycie kołyski mogą wskazywać, iż jest to cesarzowa Eugenia, żona Napoleona III, i książę, urodzony w 1856 roku.

Esther Coggeshall (1822 - 1906) - amerykańska artystka (hafciarka). Urodziła się w 1822 roku w Schenectady County, w stanie Nowy Jork. Umarła w 1906 roku w Grand Blanc, w stanie Michigan. Jej ojcem był Archibald Coggeshall a matką Abigail Slawson.

Sophie Anderson (1823 / 1855? - 1903) - francuska malarka.

Susan C. Waters (1823 - 1900) - amerykańska artystka.

Eleanor Vere Boyle (1825 - 1916) - brytyjska malarka.

Mary Jane Peale (1826 / 1827 - 1902) - amerykańska malarka, córka Rubensa Peale, wnuczka Charlesa Willsona Peale. Studiowała u Thomasa Sully.

Barbara Bodichon (1827 - 1891) urodziła się w Whatlington w Anglii. Była feministką, adwokatką i założycielką Girton College, Cambridge oraz znakomitą malarką, specjalizującą się w pejzażach akwarelowych.

Ellen Robbins (1828 - 1905) - amerykańska artystka.

Henriette Browne (1829 - 1901) - francuska malarka.

Anna Elizabeth BLUNDEN (Martino 1829 / 1830 - 1915) - brytyjska malarka malująca pejzaże w stylu prerafaelizmu. Kształciła się w Leigh's Academy w Londynie. W 1854 roku pierwszy jej obraz został przyjęty na wystawę przez Akademię Królewską. Była to "Szwaczka" ("Tylko dla jednej godziny") inspirowana poematem Hooda pt. "Pieśń koszuli". Następnego roku zaczęła korespondencję z Johnem Ruskinem, w którym była zakochana. Nieustannie prosiła go w swoich listach o radę i poparcie.

Elizabeth Eleanor SIDDAL (1829 - 1862) - angielska malarka amatorka oraz poetka znana jako Lizzie Siddal. Najpierw była asystentką modystki przy Leicester Square w Londynie, a następnie modelką Waltera Howell Deverell oraz innych malarzy prerafaelitów: Williama Holman Hunt i Johna Everett Millais. Była żoną i pierwszą muzą Dante Gabriel Rossettiego. Zmarła w lutym 1862 roku z przedawkowania; prawdopodobnie popełniła samobójstwo po stracie dziecka.

Felice A. Beato (1830 - 1904) - angielska fotograficzka.

Harriet Goodhue Hosmer (1830 - 1908) - rzeźbiarka amerykańska.

Miranda Robinson (1831 - 1903) - afrykańsko - amerykańska artystka mieszkająca większość życia w Old Saybrook.

Joanna Boyce (1831 - 1861) - angielska malarka prerafaelitka urodzona w Londynie. Znana również jako Joanna Mary Wells Boyce. Żona portrecisty Henry'ego Tanworth Wells.

Ann Mary Newton z domu Severn (1832 - 1866) - malarka portretowa, córka Josepha Severn.

Rebecca Solomon (1832 - 1886) - angielska malarka akademicka, pochodząca z wybitnej londyńskiej żydowskiej rodziny artystów. Jej brat Abrahan Solomon był nagrodzonym artystą przez Królewską Akademię, a inny młodszy brat Simeon był członkiem Prerafaelitów. Obrazy Simeon były niezwykle podziwiane przez Burne-Jonesa i Patera. Rebecca kształciła się u swojego brata Abrahama i wystawiała z powodzeniem swoje obrazy między 1852 a 1869 rokiem. Mimo to nieszczęścia nękały wszystkich Solomonów: Abraham zmarł młodo, alkoholizm Simeona, a także kryminalne zarzuty były rezultatem spędzenia przez niego ostatnich dni w obozie pracy. Natomiast alkoholizm ich siostry stał się publicznym skandalem, a ona sama zmarła w obłędzie.

Henrietta Mary Ada Ward (01.06.1832 - 12.07.1924) - malarka historyczno - rodzajowa, córka George'a Raphaela Ward i miniaturzystki Mary Webb (1828 - 1849) oraz żona Edwarda Matthew Ward.

Edith Maud Rawdon - Hastings lub Abney - Hastings, hrabina Loudoun (10.12.1833 - 23.01.1874) - brytyjska artystka. Była córką George'a Augustusa Francisa Rawdon - Hastings, drugiego markiza Hastings i Barbary Grey. 30 kwietnia 1853 roku poślubiła Charles'a Fredericka Clifton, pierwszego barona Donington, syna Thomasa Clifton. Miała 6 dzieci.

Charlotte Buell Coman (1833 - 1924) - amerykańska malarka.

Emily Mary OSBORN (1834 - ok. 1893) - angielska prerafaelicka malarka. Urodziła sie w Anglii i przeniosła się w 1848 roku do Londynu razem z rodziną. Studiowała sztukę w Londynie i potem w Monachium. Zaczęła wystawiać w Royal Academy, kiedy skończyła zaledwie 17 lat. Miała długą i pełną sukcesów karierę. Jej prace zyskały zainteresowanie królowej Viktorii, która kupiła kilka obrazów.

Fidelia Bridges (1834 - 1923) - amerykańska artystka.

Julia Hart Beers (1835 - 1913) - szkocko - amerykańska malarka.

Anna Chamberlain Freeland (1837 - 1911) - amerykańska artystka.

Harriet Powers (1837 - 1911) - afrykańsko - amerykańska artystka tkanin.

Evelina Mount (1837 - 1920) - amerykańska malarka.

Elizabeth Gardner Bouguereau (1837 - 1922) - amerykańska malarka.

Lady Constance Frederica "Eka" Gordon - Cumming (1837 - 1924) - pisarka, podróżniczka i malarka.

Frances Anne Hopkins (1838 - 1919) - kanadyjska malarka.

Margaretta Burr (Scobell 1839 - ?) - artystka 19-wieczna.

Anna Eliza Hardy (1839 - 1934) - amerykańska artystka.

Ellen Burpee Farr (1840 - 1907) - amerykańska artystka.

Deborah Griscom Passmore (1840 - 1911) urodziła się w Pensylwanii i była ilustratorką oraz malarką.

Marie Bracquemond (1840 / 1841 - 1916) - francuska malarka. Była częścią pokolenia kobiet impresjonistek. Urodziła się w Morlaix w Bretanii. Zaczęła malować, kiedy jej rodzina przeniosła się do Paryża. Była studentką Ingresa i jej wczesne prace są pod jego wpływem. W przeciwieństwie do Mary Cassatt, Berthe Morisot i Evy Gonzalez, Bracquemond była najmniej znaną z tej grupy artystek. Jej prace ukazują domowe sceny, tak jak obrazy Cassatt i Morisot. Mimo że wystawiała często w latach 70-tych i 80-tych 19 wieku, zazdrość jej apodyktycznego męża Felixa spowodowała, że przestała malować około 1890 roku.

Georgina Macdonald (1840 - 1920) - angielska malarka znana również jako Lady Burne - Jones. Żona Edwarda Burne - Jones, ciotka powieściopisarza Rudyarda Kiplinga i krewna Edwarda Poynter.

Berthe MORISOT (1841 - 1895) - francuska malarka okresu impresjonizmu, znana również jako pani Eugene Manet. Urodziła się w Bourges w zamożnej rodzinie oddanej sztuce. Była wnuczką Jean - Honore Fragonarda i uczennicą Jean - Baptiste - Camille Corota. Berthe i jej siostra Edma uczyły się u kilku bardzo znanych malarzy. Rodzina Berthy należała do kręgu przyjaciół Edouarda Maneta. Jego brat Eugene Manet został mężem Berthy. Młoda i piękna malarka nauczyła się wiele od Maneta, i szczególnie w jej wczesnych obrazach da się zauważyć wyraźny wpływ jej mentora. Później jednak zwróciła się ku impresjonizmowi i regularnie wystawiała swe dzieła na wystawach organizowanych przez impresjonistów. Być może Morisot nie jest artystką kalibru Moneta czy Renoira, ale bezsprzecznie należy jej się uznanie za to, że mimo szyderstw z jakimi spotykała się w tamtych czasach sztuka kobiet, potrafiła utrzymać się na swej artystycznej drodze. Jej malarstwo obejmuje studia martwych natur, przedstawienia kobiet we wnętrzach, a także towarzyskie otoczenie i pejzaże.

Mary Nimmo Moran (1842 - 1899) - pejzażowa akwaforcistka realizmu. Urodziła się w Strathaven w Szkocji. Jej ojciec Archibald Nimmo był tkaczem. Po śmierci żony przeniósł się z Mary i jej bratem do Ameryki, gdzie osiedlili się koło Filadelfii. W 1862 roku Mary poślubiła Tomasza Moran, malarza panoramicznych pejzaży. Od niego uczyła się rysować i malować, a swoją pierwszą akwafortę zrobiła w 1879 roku. Wkrótce zaczęła wystawiać w Akademii Pensylwańskiej oraz w Nowym Jorku w National Academy of Design, a także w innych miejscach. Pracowała głównie na Wschodnim Wybrzeżu oraz na Florydzie, ale również w Europie. Została wybrana do Nowojorskiego Klubu Akwaforcistów i Stowarzyszenia Malarzy i Akwaforcistów w Nowym Jorku. W 1881 roku została wybrana na członka Królewskiego Towarzystwa Malarzy Akwaforcistów, a w 1893 roku zdobyła medal za prace graficzne na wystawie w Chicago. Zmarła w wieku 57 lat, a w 1950 roku Smithsonian Institution zorganizował wystawę pośmiertną jej prac.

Emma Sandys (1843 - 1877) - angielska malarka urodzona w Norwich. Była siostrą Fredericka Sandys i córką Anthony'ego Sandys, pracującego dorywczo malarza, u którego uczyła się. Malowała głównie portrety i popiersia kobiece. W 1874 roku przeniosła się do Londynu, gdzie wystawiała swoje prace w Akademii Królewskiej.

Lucy MADOX BROWN (1843 - 1894) - angielska malarka prerafaelitka. Urodziła się w Paryżu jako najstarsza z trójki żyjących dzieci Ford Madox Browna. Pozowała ojcu od wczesnych lat i potem była sekretarką i asystentką w jego pracowni. Zaczęła malować w 1868 roku pod przewodnictwem ojca. W 1874 roku poślubiła Williama Michaela Rossettiego i urodziła 4 dzieci w ciągu 7 lat. Kiedy została matką, malowała już niewiele.

Kitty Kielland (1843 - 1914) - norweska malarka.

Marie Cazin (1844 - 1924) - francuska malarka i rzeźbiarka.

Mary CASSATT (1844 - 1926) - znana też jako Mary Stevenson Cassatt. Amerykańska malarka okresu impresjonizmu, specjalizująca się w przedstawieniach dzieci i scen macierzyństwa. Urodziła się w 1844 roku w Allegheny City (teraz Pittsburgh), Pensylvania. Była czwartym dzieckiem w rodzinie biznesmena francuskiego pochodzenia Roberta Simpsona Cassatt. Mary studiowała w Pennsylvania Academy of Fine Arts w Filadelfii, ale kontynuowała studia w Paryżu i Rzymie. Dużo podróżowała po Europie, w końcu osiedliła się w Paryżu w 1874 roku i w tym czasie praca jej została przyjęta w Paryskim Salonie. W 1877 roku poznała Edgara Degasa, z którym współpracowała długi czas. Jego idee artystyczne miały znaczny wpływ na jej dorobek. Degas przedstawił Mary grupie Impresjonistów podczas wystaw, w których uczestniczyła w latach 1879, 1880, 1881, 1886. Po wystawie sztuki japońskiej w Paryżu w 1890 roku Mary nieco zmieniła swój styl, co więcej, zaczęła zajmować się technikami drukowania obrazów. Jej prace w tej dziedzinie są jednymi z tych, które sprawiają największe wrażenie. Została odznaczona medalem Francuskiej Legii Honorowej w 1904 roku. Mary pozostała we Francji do końca swojego życia. Zmarła w 1926 roku w Le Mesnil - Teribus.

Marie Spartali STILLMAN (1844 - 1927) - angielska malarka. Była córką bogatego kupca i greckiego konsula w Londynie. Ceniono ją nie tylko za talent artystyczny , ale także za niezwykłą piękność. Była członkiem Prerafaelitów , dla których często pozowała. Rossetti i Burne-Jones malowali ją, a potem była ona także modelką fotograficzki Julii Margaret Cameron. Stillman kształciła się u Forda Madox Browna. Jej obrazy, szczególnie akwarele, były często inspirowane włoską poezją, np. Boccaccia. Po ślubie z amerykańskim dziennikarzem, mieszkała w różnych miejscach w Anglii, a potem we Florencji i w Rzymie przez wiele lat, ale kontynuowała wystawianie swoich obrazów w Anglii.

Anna Lea Merritt (1844 - 1930) - amerykańska malarka.

Annie Louise Swynnerton (1844 - 1933) - angielska malarka.

Mary Edmonia Lewis (1845 - 1911) - afrykańsko - amerykańska rzeźbiarka. Była córką matki indianki Chipewa i afrykańsko - amerykańskiego ojca. Kształciła się w Oberlin College. Po ukonczeniu nauki, Lewis przeniosła się do Bostonu, gdzie doskolaliła swoje umiejętności. Jednakże Boston nie dawał możliwości szkolenia się w rzeźbie, ponieważ kobiety nie miały pozwolenia na uczestniczenie w anatomicznych pokazach. Edmonia Lewis nie była wyjątkiem i nie zdobyła oficjalnego wykształcenia. Jako artystka domagała się wyodrębnienia swojej tożsamości etnicznej ze swojej sztuki. W 1863 roku zażądała, żeby jej prace nie były dostrzegane jako zwyczajne, ponieważ była kolorową dziewczyną. Jej tematyka była wyraźnie nie afrykańsko - amerykańska i po tym jak wyjechała do Rzymu w 1865 roku, jej rzeźby odzwierciedlały wpływy neoklasycyzmu.

Maria Oakey Dewing (1845 - 1927) - amerykańska artystka specjalizująca się w martwych naturach kwiatowych.

Madeleine Lemaire (1845 - 1928) - francuska malarka.

Harriet Backer (1845 - 1932) - norweska malarka.

Elizabeth THOMPSON (Lady Butler 1846 - 1933) - angielska malarka urodzona w Lausanne w 1846 roku. Jej siostra, Alice Thompson, urodziła się w następnym roku. Rodzice Elizabeth interesowali się sztuką i wcześnie zaczęli zachęcać ją do malowania i rysowania. Z początku Elizabeth skoncentrowała się na malarstwie portretowym i pejzażowym, ale potem po odwiedzeniu Francji, gdzie oglądała malarstwo inspirowane wojną francusko - pruską, zaczęła malować tematy militarne. W 1874 roku przedstawiła obraz zatytułowany "Apel" w Królewskiej Akademii w Londynie. Komitet elekcyjny był pod wrażeniem i zdecydował włączyć go do corocznej ekspozycji. Obraz ten wywołał sensację. Tłumy gromadziły się w Akademii, żeby go zobaczyć. Był tak popularny, że zdecydowano wziąć go na objazd po całym kraju. Gdziekolwiek się pojawił, ustawiały się kolejki, aby go obejrzeć. Wiele osób chciało kupić ten obraz, lecz gdy królowa Wiktoria wyraziła chęć posiadania go, inni chętni wycofali swoje oferty. Królowa zdecydowała, że należy wykonać rzeźbę tego obrazu, a obitki tej rzeźby zawisły potem w domach tysięcy ludzi. Głównym powodem popularności tego malowidła stanowiło zupełnie nowe podejście do tematyki wojennej. Dotychczas obrazy tego typu przedstawiały "panoramiczne sceny bitew lub sceny z walecznymi oficerami dokonującymi wielkich czynów". Elizabeth namalowała grupę brytyjskich żołnierzy, biorących udział w bitwie w trakcie Wojny Krymskiej. W przeciwieństwie do poprzedników ukazała cierpienie i ból zwykłych żołnierzy. Sensacyjne było również to, że obraz został namalowany przez kobietę. W 19 wieku niewiele było kobiet malarek, a te nie malowały motywów militarnych. Elizabeth pomogła zmienić podejście ludzi do malarek. John Ruskin, czołowy brytyjski krytyk sztuki owego czasu napisał: "Zawsze mówiłem, że kobiety nie potrafią malować". Po ujrzeniu "Apelu" przyznał się do błędu. Do 1875 roku Thompson była najpopularniejszą i najbardziej znaną malarką w Brytanii. Przez następne pięć lat za jej wojenne obrazy płacono duże sumy pieniędzy. Thompson zawsze szczegółowo podchodziła do malowania. W jej studio w Porsmouth pozowali żołnierze w mundurach i z bronią, którą używali w bitwach.
W 1877 roku Elizabeth poślubiła majora Williama Butlera, który pochodził z biednej rzymsko - katolickiej rodziny irlandzkiej i miał zdecydowane poglądy na temat traktowania katolikow w Iralndii, co miało wpływ m.in. na sztukę Elisabeth. Namalowała ona obraz "Wyrzucona", który odnosił się do stosunków brytyjsko - irlandzkich. Nie był on popularny w Anglii i nie znalazł kupca. Jej inne prace o tematyce wojennej też zaczęły spotykać się z niechęcią. Ludzie chcieli obrazów gloryfikujących bohaterstwo brytyjskich żołnierzy podczas pierwszej wojny burskiej (1880 - 1881) w Afryce i oskarżali Elisabeth o osłabianie ich morale, gdyż obrazy przedstawiające ból i cierpienie zniechęcały Brytyjczyków do wstepowania do armii. Po 1881 roku Elisabeth z wielkim trudem sprzedawała swoje prace. Chociaż malowała w tej tematyce aż do śmierci w 1833 roku, nigdy już nie cieszyła się taką popularnością jak na początku swojej kariery.

Elizabeth Lyman Boott Duveneck (1846 - 1888) - amerykańska malarka.

Ella Ferris Pell (1846 - 1922) - amerykańska malarka.

Bertha Lea Low (1848 - ?) - amerykańska artystka.

Helen Allingham (1848 - 1926) z domu Paterson. Urodziła się koło Burton on Trent w Anglii. Studiowała w Birmingham School of Design, a w 1867 roku pojechała do Londynu uczyć się w Female School of Art. Karierę zaczęła jako ilustratorka. W 1874 roku poślubiła poetę Williama Allingham.

Lila Cabot Perry (1848 - 1933) - amerykańska malarka. Zaczęła kształcić się profesjonalnie w dziedzinie sztuki dopiero w wieku 36 lat, kiedy była już mężatką i matką 3 dzieci. Od 49 roku życia między 1884 a 1933 rokiem wystawiała w Europie i Ameryce. W 1889 roku Perry zaznajomiła się z pracami Moneta. Jej własny styl przeszedł radykalną zmianę podczas kilku lat studiów we Francji, gdzie udało jej się poprawić technikę Moneta. Perry była odpowiedzialna za wprowadzenie impresjonizmu do Ameryki. Po powrocie z Francji, wystawiała prace Moneta i innych impresjonistów we własnym domu. W 1898 roku Perry przeniosła się do Japonii, gdzie jej mąż otrzymał akademickie stanowisko. Tam przyswoiła sobie sztukę charakterystyczną dla Japończyków i włączyła ją do własnej pracy.

Sarah Purser (22.03.1848 - 07.08.1943) - irlandzka artystka urodzona w Dun Laoghaire. Była córką Benjamina Purser i Ann Mallet. W wieku 13 lat została wysłana na dwa lata do szkoły w Szwajcarii. Potem osiadła w Dublinie. Tam studiowała w Miejskiej Szkole Sztuk, a następnie uczęszczała do Atelier Julian w Paryżu, a także uczyła się we Włoszech, ale była aktywna w Dublinie. W 1903 roku założyła pierwsze irlandzkie studio witrażowe, a w 1923 roku została pierwszym żeńskim członkiem Royal Hibernian Academy.

Eva GONZALES (1849 - 1883 / 1884) - francuska malarka impresjonistka urodzona 19 kwietnia 1849 roku w Paryżu. Była córką francuskiego powieściopisarza Emmanuela Gonzalez, pochodzącego z Hiszpanii. Uczyła się u Charlesa Chaplin, który był także nauczycielem Mary Cassatt. Spotkała Maneta w 1869 roku i została jego studentką, koleżanką i modelką. Jej malarstwo wykazuje wpływy Maneta, ale krytycy zauważyli, że impresjonizm miał mniejszy wpływ na prace Gonzales. Wystawiała regularnie i jej obrazy były dobrze przyjmowane nie tylko we Francji, ale także w Belgii i Anglii. Zmarła nagle, rok po narodzinach swojego syna w wieku 34 lat.

Jennie Augusta Brownscombe (1850 - 1936) - amerykańska artystka urodzona w Pennsylvanii, ucząca się w Szkole Wzornictwa dla Kobiet Cooper Union. Kształciła się także w Antique and Life Schools of the National Academy of Design, w Art Students League of New York i potem w Paryży oraz Bretanii. Rozpoczęła karierę jako ilustratorka magazynów np. Scribner's i Harper's Weekly. Jej praca stała się znana szerokiej publiczności przez ilustracje do kartek z życzeniami i kalendarzy. Była często przedstawiana jako normańska Rockwell swoich czasów z powodu przedstawień codziennych scen rodzinnych, które były wyjątkowo amerykańskie w tych czasach.

Susan Macdowell Eakins (1851 - 1938) - amerykańska malarka. Była córką filadelfijskiego grafika i miała siostrę Elżbietę. Obie od wczesnych lat wykazywały zainteresowanie sztuką i założyły pracownię z poparciem rodziców. Susan studiowała w Pensylwańskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie spotkała i poślubiła jednego ze swoich nauczycieli sztuki Thomasa Eakins. Mimo że dużo pracowała, jej prace nie były nigdy wystawione na samodzielnej wystawie aż dopiero po ponad 30 latach od jej śmierci.

Laura Alma - Tadema z domu Epps (1852 - 1909) - angielska malarka, żona Sir Lawrence'a Alma - Tadema.

Gertrude Kasebier (1852 - 1934) - amerykańska fotograficzka.

Camille Felix Bellanger (1853 - 1923) - francuska artystka.

Anna Gardell - Ericson (1853 - 1939) - szwedzka artystka.

Grace Woodbridge Geer (1854 - 1938) - amerykańska artystka.

Rhoda Holmes Nicholls (1854 - 1938) - amerykańska artystka.

Evelyn Pickering de MORGAN (1855 - 1919) - angielska malarka prerafaelitka, żona projektanta i garncarza Williama De Morgan, który był ważną postacią w ruchu Arts and Crafts. Urodziła się w bogatej rodzinie, która miała nadzieję, że wyda ją odpowiednio za mąż. Jednakże Evelyn, miała ambicję, żeby zrobić karierę w sztuce i potajemnie ją studiowała. Jej nauczycielem był wujek artysta John Roddam Spencer-Stanhope. Potem uczęszczała do Slade School of Art. Należała do kręgu Prerafaelitów razem z Edwardem Burne-Jones. Jej obrazy odzwierciedlają wpływy Jones'a, ale w oddaniu prerafaelickich tematów i przedmiotów, de Morgan rozwinęła się bardziej w kierunku alegorycznym i symbolicznym. Jej obraz "Więźniarka" przykładowo jest przejmującym komentarzem do statusu kobiet podczas okresu wiktoriańskiego i wczesnego edwardiańskiego.

Emma Lampert Cooper (1855 - 1920) - amerykańska malarka.

Marianne Stokes (1855 - 1927) - austriacka malarka.

Ruth Payne Burgess (1855 - 1934) - amerykańska artystka.

Ellen Day Hale (1855 - 1940) - amerykańska malarka.

Elizabeth Strong (1855 - 1941) - amerykańska malarka.

Cecilia Beaux (1855 - 1942) - amerykańska malarka urodzona w Filadelfii w Pensylwanii, ucząca się w Pensylwańskiej Akademii Sztuk Pięknych, a potem w Akademii Julian w Paryżu. Jej prace inspirowane były techniką i filozofią impresjonizmu. Malowała głównie postacie, a jej modelami byli przyjaciele i rodzina. Była powszechnie uznawana podczas swojego życia i została pierwszą kobietą nauczycielką w Academii Sztuk Pięknych w Pensylwanii. Była także mianowana podczas I Wojny Światowej przez Amerykańską Komisję Portretów w 1919 roku.

Claude Raguet Hirst (1855 - 1942) - amerykańska malarka.

Frances M. Jones Bannerman (1855 - 1944) - kanadyjska malarka.

Louise Breslau (1856 - 1927) - niemiecka malarka.

Kate Elizabeth Bunce (1856 - 1927) - angielska malarka.

Anna Elizabeth Klumpke (1856 - 1942) - amerykańska malarka.

Anna BILIŃSKA - BOHDANOWICZ lub Bohdanowiczowa (1857 - 1893) - polsko - ukraińska malarka akademicka. Jedna z najwybitniejszych artystek polskich w XIX wieku, przez wiele lat osiadła w Paryżu. Urodzona w 1857 w Złotopolu na Ukrainie, zmarła w 1893 w Warszawie. Była córką lekarza, który prowadził praktykę w Kijowie i w innych miejscowościach na Kijowszczyźnie. Już w dzieciństwie ujawnił się jej talent muzyczny i artystyczny. W czasie pobytu w Wiatce, w latach 1869 - 1871 pierwszych lekcji rysunku udzielał jej Michał Elwiro Andriolli. Po przeniesieniu się rodziny do Warszawy, od 1875 roku przez dwa lata studiowała w konserwatorium muzycznym, a następnie zapisała się do prywatnej szkoły malarstwa prowadzonej przez Wojciecha Gersona. Już w 1876 roku zaczęła wystawiać w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, a jej pierwsze prace zyskały przychylną opinię krytyków, także Gerson cenił zdolności młodej malarki. Na początku 1882 roku towarzyszyła chorej przyjaciółce, Klementynie Krassowskiej, w podróży zagranicznej; przebywała wówczas w Monachium, Salzburgu i Wiedniu, a także w północnych Włoszech. W listopadzie 1882 roku wyjechała do Paryża i rozpoczęła studia w Académie Julian. Kształciła się w pracowni dla kobiet pod kierunkiem Rodolphe'a Juliana i Tony'ego Roberta - Fleury. W 1883 roku zapisała się też do pracowni Oliviera Mersona. Jej szkolne prace cieszyły się uznaniem profesorów, już w 1883 roku uzyskała drugą nagrodę w konkursie organizowanym w Académie Julian. Rok później debiutowała na Salonie paryskim, a w 1885 roku otrzymała "mention honorable" na wystawie Noir et Blanc. W Paryżu przyjaźniła się m.in. z Józefem Chełmońskim i z rodziną Władysława Mickiewicza. W latach 1883 - 1886 Bilińska kilkakrotnie przyjeżdżała do kraju, m.in. na Ukrainę do rodziny Krassowskich i do przebywającego we Lwowie Grabowskiego. Letnie miesiące często spędzała na wsi w okolicach Paryża lub Lyonu, podróżowała też do Bretanii. W 1892 roku poślubiła w Paryżu lekarza, Antoniego Bohdanowicza i w tym samym roku oboje wrócili do Warszawy. Bilińska zamierzała tam otworzyć szkołę malarstwa dla kobiet, wzorowaną na uczelniach paryskich. Realizację tych planów uniemożliwiła poważna choroba serca, a wkrótce śmierć artystki. Twórczość Bilińskiej obejmująca portrety, martwe natury, sceny rodzajowe i pejzaże, malowane olejno, akwarelą i pastelami, wpisuje się w nurt europejskiego realizmu. Bilińska była również autorką szkicowo malowanych, plenerowych pejzaży, przede wszystkim z Normandii, Bretanii i znad Atlantyku, a także scen rodzajowych, w których uwidoczniły się wpływy modnego wówczas pleneryzmu i luminizmu.

Margaret White Lesley Bush - Brown (1857 - 1944) - portrecistka i akwaforcistka. Studiowała w Filadelfijskiej Szkole Wzornictwa dla Kobiet, w Pensylwańskiej Akademii Sztuk Pięknych u Thomasa Eakins oraz w Académie Julian w Paryżu. Jej talent akwaforcistki został pogłębiony przez Gabrielle De Vaux Clements. Kontynuowała malowanie i wystawianie także po ślubie z Henry Kirke Bush - Brown.

Katherine Levine Farrell (1857 - 1950) - amerykańska artystka.

Eliza Rosanna Barchus (1857 - 1959) - amerykańska artystka.

Anne Huntington Allen (1858 - ?) - amerykańska artystka.

Maria Bashkirtseff (1858 - 1884) - francuska malarka i pisarka urodzona w Gavrintsi a zmarła w Paryżu. Uczyła się w Akademii Julian w Paryżu pod kierunkiem Julesa Lepage i Tony'ego Roberta Fleury. Była przede wszystkim malarką portretową i rzeźbiarką. Jej osobisty dorobek zmagań kobiety artystki został udokumentowany w opublikowanych czasopismach. Duża ilość prac Bashkirtseff została zniszczona podczas II Wojny Światowej.

Louise Abbema (1858 / 1859 - 1927) - francuska malarka, graficzka, rzeźbiarka i ilustratorka. Była uczennicą Charlesa Chaplin i Jean-Jacques'a Henner. Wystawiała regularnie do 1926 roku na Francuskim Salonie Artystycznym. Wykonywała ilustracje do "Gazette of Fine Arts", "Art" i "La Mer".

Emma Minnie Boyd (1858 - 1936) mieszkała i pracowała w Murrumbeena z mężem Arthurem Merric Boyd. Jej rodzina należała do australijskiej artystycznej dynastii. Ich dzieci Penleigh, Martin i Merric były także artystami.

Enella Benedict (1858 - 1942) - amerykańska artystka z Chicago, która uczyła się w tamtejszym Instytucie Sztuki około 1905 roku oraz w Académie Julian w Paryżu.

Mary Fairchild MacMonnies (1858 - 1946) - amerykańska malarka, żona Fredericka MacMonnies. Studiowała u Gustave'a Boulanger, Bouguereau, Jules-Joseph Lefebvre'a i Tony'ego Robert-Fleury.

Minerva Chapman (1858 - 1947) urodziła się w małej wiosce Sand Bank nad rzeką Salmon, Nowy Jork, której nazwa została potem zmieniona na Altmar. Była najstarszym dzieckiem James Lincoln Chapman i Agnes Barnes. Krótko po jej narodzinach przeprowadzili się oni do Chicago. Od 1875 roku Minerva studiowała sztukę na Uniwersytecie w Chicago, a od 1886 roku podczas podróży po Europie, na Acadamii Julian w Paryżu u Bougoureau, Lefebre'a i Roberta Fleury w latach 1888 - 1897 oraz Charlese'a Lasar, Annie Shaw, Johna Vanderpoll, J. P. Laurensa, a także w Monachium. Wystawiała w Chicagowskim Towarzystwie Sztuk, Towarzystwie Narodowy Sztuk Pięknych w Paryżu, na Salonie Paryskim i w innych miejscach. W 1906 roku była jedną z pierwszych amerykańskich kobiet artystek, którą wybrano na członka Salonu Towarzystwa Narodowego Sztuk Pięknych. Znana była we Francji z wyjątkowych pejzaży impresjonistycznych. Między 1897 a 1927 rokiem wystawiła w Paryżu 48 olejnych obrazów i 124 miniatury. W 1925 roku, po 30 latach życia w Paryżu, przeniosła się na stałe w wieku 67 lat do Palo Alto w Kalifornii, gdzie zmarła 14 czerwca 1947 roku w wieku 88 lat.

Gabrielle de Veaux (Vaux) Clements (1858 - 1948) urodziła się w Filadelfii, Pensylwania. Była malarką figuralną, pejzażystką, portrecistką i muralistką. Studiowała w Filadelfijskiej Szkole Wzornictwa dla Kobiet, w Akademii Julian w Paryżu i we Włoszech. W 1883 roku spotkała malarkę Ellen Day Hale i była jej towarzyszką przez całe życie. Przez pewien czas uczyła sztuki w Bryn Mawr School w Baltimore.

Helen M. Turner (1858 - 1958) - amerykańska malarka.

Elizabeth Adela Armstrong Forbes (1859 - 1912) - angielska malarka.

Henrietta Rae (1859 - 1928) - brytyjska malarka.

Anna Ancher (1859 - 1935) - duńska malarka.

Ida Pulis Lathrop (1859 - 1937) - amerykańska artystka.

Laura Coombs Hills (1859 - 1952) - amerykańska miniaturzystka.

Sydney Strickland Tully (1860 - 1911) - kanadyjska malarka.

Caroline Lord (1860 - 1927) - amerykańska malarka.

Laura Muntz Lyall (1860 - 1930) - kanadyjska malarka.

Mary Dignam (1860 - 1938) - kanadyjska malarka.

Elizabeth Nourse (1860 lub 1859 - 1938) - amerykańska malarka.

Marianne von Werefkin (1860 - 1938) - rosyjska malarka.

Frances Hudson Storrs (1860 - 1945) - amerykańska malarka.

Edith Hayllar (1860 - 1948) - brytyjska malarka.

Anna Mary Robertson "Grandma" Moses (07.09.1860 - 13.12.1961) - amerykańska ludowa artystka urodzona w Nowym Jorku.

Mary Macomber (1861 - 1916) - amerykańska artystka.

Mina Fonda Ochtman (1862 - 1924) - amerykańska artystka.

Constance Mary Pott (1862 - 1937) - angielska artystka.

Helene Schjerfbeck (1862 - 1946) - fińska malarka.

Harriet Estella Grose (1863 - 1914) - amerykańska artystka.

Anna Page Scott (1863 - 1925) - amerykańska artystka.

Jessie Willcox Smith (1863 - 1935) - amerykańska ilustratorka.

Jeanne Jacquemin (1863 - 1938) - francuska malarka.

Cornelia Kuemmel (1863 - 1938) - amerykańska malarka.

Anne Rogers Minor (1864 - ?) - amerykańska artystka.

Margaret MacDonald (1864 - 1933) - brytyjska projektantka.

Agnes Goodsir (Australia 1864 - Francja 1939) - australijska malarka urodzona 18 czerwca 1864 roku w Portland, Victoria, córka szefa Urzędu Ceł w Melbourne. Studiowała sztukę w Bendigo School w Mines, zanim przeniosła się do Europy i zamieszkała w Paryżu w 1900 roku. Tam studiowała na Academii Julian, Delécluze i Colarossi, a latem spędzała czas szkicując pod gołym niebem w Wielkiej Brytanii i Holandii. Potem po pięciomiesięcznej podróży do Australii w 1905 roku, wróciła do Europy w 1906 roku i zamieszkała w Londynie, gdzie pozostała do 1918 roku. We wczesnych latach 20-tych poruszała się między Paryżem a Londynem, regularnie wystawiając w obu miastach, zanim osiadła na stałe w Paryżu w 1923 roku. Jej portrety godne są uwagi ze względu na intensywną charakterystykę postaci i prostotę kompozycji. W 1926 roku, była drugą australijską kobietą wybraną na członka Société Nationale des Beaux - Arts w Paryżu. Umarła 11 sierpnia 1939 roku w Paryżu, w wieku 75 lat.

Jeanie Gallup Mottet (1864 - 1934) - amerykańska artystka.

Camille CLAUDEL (08.12.1864 - 19.10.1943) - francuska rzeźbarka i artystka grafiki. Była starszą siostrą francuskiego poety i dyplomaty Paula Claudel. Urodziła sie w Fere-en-Tardenois, Aisne w północnej Francji jako drugie dziecko w rodzinie farmersko - ziemiańskiej. Jej ojciec Louis Prosper zawierał transakcje hipoteczne i bankowe. Jej matka farmerka Louise Athanaise Cécile Cerveaux pochodziła z Szampanii. Rodzina Camille przeniosła się do Villeneuve-sur-Fere, kiedy była jeszcze dzieckiem. Jej młodszy brat urodził się tam w 1866 roku. Potem przenosili się do Bar-le-Duc (1870), Nogent-sur-Seine (1876) i Wassy-sur-Blaise (1879), a w 1881 roku Camille razem z matką, bratem i młodszą siostrą przeprowadziła się do Paryża na Montparnasse. Camille wykazywała talent od wczesnego dzieciństwa. Kiedy miała 12 lat, jej ojciec zabrał ją do Nogent-sur-Seine, gdzie pokazała swoje prace Alfredowi Boucher i Paulowi Dubois. Obaj mężczyźni zostali nauczycielami i mentorami Camille. Następnie studiowała w Académie Colarossi u rzeźbiarza Alfreda Boucher. W 1882 roku wynajęła warsztat z innymi młodymi kobietami, głównie Angielkami. Rok później spotkała Auguste'a Rodin, który uczył ją rzeźby i był jej przyjacielem. Około 1884 roku zaczęła pracować w jego warsztacie. Była źródłem jego inspiracji, jego modelką i kochanką, ale nigdy z nim nie mieszkała. W 1892 roku zakończyła intymne relacje z Rodinem. Od 1903 roku wystawiała swoje prace na Paryskim Salonie, mimo to miała kłopoty finansowe i cierpiała na depresję. Od 1905 roku zaczęła zachowywać się niepoczytalnie, miała manie prześladowcze i zniszczyła wiele swoich rzeźb. W 1914 roku została przewieziona do zakładu psychiatrycznego w Montfavet, gdzie spędziła resztę swojego życia i umarła w wieku 30 lat, a jej ciało złożono na miejscowym cmentarzu.

Maud Earl (1864 - 1943) - angielska malarka animalistyczna, jedyna córka londyńskiego malarza zwierząt George'a Earl i jego pierwszej żony Alice Beaumont Rawlins. Jej wuja Thomas Earl też był utalentowanym malarzem koni i innych zwierząt. Maud uczyła się u swojego ojca oraz w Królewskiej Żeńskiej Szkole Sztuki. Jej przyrodni brat Percy był malarzem koni i rasowych psów. Maud wystawiała regularnie w Anglii, a na początku XX wieku wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych.

Beatrice Bland (1864 - 1951) - angielska malarka pejzaży i kwiatów urodzona 11 maja 1864 roku koło Lincoln. Studiowała w Lincoln School of Art i w Slade School w latach 1892 - 1894. Wystawiała z N.E.A.C. od 1897 roku (była członkiem tej grupy od 1926) i w R.A. od 1906 roku. Pierwsza własna wystawa w Leicester Galleries w 1922 roku. Zmarła 20 stycznia 1951 roku w Londynie.

Marie Lucas - Robiquet (1864 - 1959) - francuska malarka.

Eurilda Loomis France (1865 - 1931) - amerykańska malarka.

Grace Carpenter Hudson (1865 - 1937) - amerykańska artystka.

Mary King Porter (1865 - 1938) - amerykańska artystka.

Suzanne VALADON (1865 - 1938) (właśc. Marie Clémentine Valadon) - francuska malarka okresu postimpresjonizmu oraz modelka Edgara Degas, Henri de Toulouse-Lautreca, Pierre-Auguste Renoira i Pierre Puvis de Chavannesa, urodzona w Bessines-sur-Gartempe 23 września 1865 roku. Była córką niezamężnej praczki i cyrkową akrobatką. Po przyjeździe do Paryża zaczęła malować dekoracyjne akty i portrety na tle wnętrz i ogrodów (Niebieski pokój) oraz martwe natury, pejzaże, kwiaty. Pierwszą wystawę miała we wczesnych latach 90-tych 19 wieku. W 1894 roku była pierwszą kobietą przyjętą do Societe Nationale des Beaux-Arts. Jej małżeństwo z maklerem giełdowym Paulem Mousis rozpadło się w 1896 roku, a w 1909 roku poznała malarza Andre Uttera, którego poślubiła w 1914 roku. Była matką malarza Maurice Utrilla. Zmarła 7 kwietnia 1938 roku i została pochowana w Cimetiere de Saint-Ouen w Paryżu.

Olga BOZNAŃSKA (Kraków 15.04.1865 - Paryż 26.10.1940) to najwybitniejsza polska malarka okresu Młodej Polski działająca w Monachium i Paryżu. Jej ojciec Adam był inżynierem. Początkowo lekcji rysunku udzielała jej matka, Eugenia Mondan z pochodzenia Francuzka; w latach 1883 - 1886 artystka kształciła się pod kierunkiem Kazimierza Pochwalskiego i Józefa Siedleckiego. Uczęszczała też na Wyższe Kursy dla Kobiet im. A. Baranieckiego, gdzie lekcji udzielali jej Hipolit Lipiński i Antoni Piotrowski. W latach 1886 - 1889 odbyła studia w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych u Karla Kricheldorfa i Wilhelma Dürra. Swoje umiejętności warsztatowe doskonaliła kopiując dzieła dawnych mistrzów w Pinakotece monachijskiej i we Wiedniu. W Monachium otworzyła własną pracownię, pozostając pod opieką Józefa Brandta i Alfreda Wierusza - Kowalskiego. W 1895 roku, w zastępstwie Teodora Hummla, objęła kierownictwo prowadzonej przez niego Szkoły Malarskiej. W 1898 roku osiadła na stałe w Paryżu. Była członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", Société Nationale des Beaux - Arts i Polskiego Towarzystwa Literacko - Artystycznego w Paryżu, a także International Society of Sculptors, Engravers and Painters w Londynie. Od 1886 roku, gdy zadebiutowała w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, prezentowała swoje prace na wystawach w kraju, Europie i Stanach Zjednoczonych. Była pod wrażeniem twórczości J. Whistlera, E. Maneta i D. Velazqueza. Malowała przede wszystkim portrety, w tym liczne autoportrety, odznaczające się prostotą ujęcia i subiektywną interpretacją. Malowała również wnętrza i widoki z okna własnej pracowni, martwe natury oraz kwiaty.

Mary Butler (1865 - 1946) - amerykańska artystka.

Lee Lufkin Kaula (1865 - 1957) - amerykańska malarka.

Josephine Miles Lewis (1865 - 1959) - amerykańska malarka.

Beatrix Potter (1866 - 1943) - angielska ilustratorka.

Lydia Field Emmet (1866 - 1952) - amerykańska malarka.

Jessie Benton Evans (1866 - 1954) - amerykańska malarka.

Nelly Littlehale Murphy (1867 - 1941) - amerykańska artystka.

Anna Winegar (1867 - 1941) - amerykańska artystka.

Kathe Kollwitz (1867 - 1945) - niemiecka rytowniczka i rzeźbiarka.

Letitia Bonnet Hart (1867 - 1953) - amerykańska malarka.

Edith Agnes Smith (1867 - 1954) - kanadyjska malarka.

Maud Mary Mason (1867 - 1956) - amerykańska artystka.

Mary Chase Stratton (1867 - 1961) - amerykańska garncarka.

Helen Hyde (1868 - 1919) - amerykańska artystka.

Adelaide Cole Chase (1868 - 1944) - amerykańska artystka.

Olive Parker Black (1868 - 1948) - amerykańska artystka.

Mary Brewster Hazelton (1868 - 1953) - amerykańska artystka.

Lucie Hartrath (1868 - 1962) - amerykańska artystka.

Catherine Critcher (1868 - 1964) - amerykańska artystka.

Mary Helen Carlisle (20.12.1869 - 1925) - amerykańska artystka urodzona w Grahamstown, Południowa Afryka. Uczyła się w Anglii, a studiowała sztukę w Paryżu w Academii Julian u Bouguereau, Roberta Fleury i Benjamina Constant. Potem podróżowała po Ameryce. Jej prace obejmują miniatury, pejzaże, tematykę ogrodową i portrety. Ostatnie 10 lat życia spędziła w Nowym Jorku.

Janet Scudder (1869 - 1940) - amerykańska rzeźbiarka.

Matilda Browne (1869 - 1947) - amerykańska artystka.

Frances Hodgkins (1869 - 1947) - nowozelandzka malarka.

Lucy Kemp - Welch (1869 - 1958) - brytyjska malarka.

Sophie Pemberton (1869 - 1959) - kanadyjska malarka.

Mary Sloane (ok. 1869 - 1961)

Amelia Bauerley (ok. 1870 - 1916)

Georgia Weston Morgan (1870 - 1951) - amerykańska artystka.

Anna Richards Brewster (1870 - 1952) - amerykańska artystka.

Harriet Randall Lumis (1870 - 1953) - amerykańska artystka.

Helen West Heller (1870 - 1955) - amerykańska artystka.

Alice Archer James (1870 - 1955) - amerykańska artystka.

Agnes Millen Richmond (1870 - 1964) - amerykańska artystka.

Elizabeth Clay Fisher (1871 - ?) - amerykańska artystka.

Mabel Nicholson z domu Pryde (1871 - 1918) - brytyjska malarka, żona Williama Nicholson, malowała głównie portrety swoich dzieci.

Florine Stettheimer (1871 - 1944) - amerykańska malarka.

Emily Carr (1871 - 1945) - kanadyjska malarka.

Eleanor Fortescue - Brickdale (1871 - 1945) - angielska malarka.

Bertha Menzler - Payton (1871 - 1947) - amerykańska malarka.

Elizabeth Fisher Washington (1871 - 1953) - amerykańska artystka.

Elizabeth Shippen Green (1871 - 1954) - amerykańska ilustratorka.

Clara Greenleaf Perry (1871 - 1960) - amerykańska artystka.

Mary Foote (1871 - 1968) - amerykańska artystka.

Alice Bailly (1872 - 1938) - szwajcarska malarka.

Helena Sturtevant (1872 - 1946) - amerykańska artystka.

Bessie Potter Vonnoh (1872 - 1955) - amerykańska rzeźbiarka.

Julia Morgan (1872 - 1957) - amerykańska architekt.

Lucy Grosvenor Chapin (1873 - 1939) - amerykańska artystka.

Anna Fisher (1873 - 1942) - amerykańska artystka.

Mary Riter Hamilton (1873 - 1954) - kanadyjska malarka.

Mary Roberts Ebert (1873 - 1956) - amerykańska artystka.

Elizabeth T. Holsman (1873 - 1956) - amerykańska artystka.

Emilie Demant Hatt (1873 - 1958) - duńska malarka.

Mary Emily Eaton (27.12.1873 - 04.08.1961) - angielska artystka.

Olive Rush (1873 - 1966) - amerykańska artystka.

Marion C. Smith (1873 - 1970) - amerykańska artystka.

Harriot Newhall (1874 - ?) - amerykańska artystka.

Frances MacNair (1874 - 1921) - brytyjska artystka, znana też jako Frances MacDonald MacNair, żona Herberta Macnair i siostra Margaret MacDonald.

Mabel Royds (1874 - 1941) - brytyjska artystka. Studiowała w Slade School w Londynie. W 1913 roku poślubiła Ernesta Lumsden i razem z nim podróżowała po Europie, środkowym wschodzie oraz Indiach. Jej wczesne grafiki datuje się przed 1910 rokiem, podczas gdy tematy indyjskie zostały wykonane w latacj 1920 - 1930, a grafiki kwiatowe w latach 1933 - 1938.

Anne Belle Stone (1874 - 1949) - amerykańska malarka.

Evelyn Beatrice Longman (1874 - 1954) - amerykańska rzeźbiarka.

Violet Oakley (1874 - 1961) - amerykańska muralistka.

Isabella Frowe Campbell (1874 - 1968) - amerykańska artystka.

Romaine Brooks (1874 - 1970) - amerykańska malarka.

Phoebe Davis Natt (1875 - 1895) - amerykańska malarka.

Madge Oliver (1875 - 1924) - malarka pejzaży i wnętrz urodzona 18 września 1875 roku w Knaresborough, Yorkshire. Studiowała w Slade School w latach 1894 - 1898. Mieszkała głównie w Cassis na południu Francji ze wzgledu na swoje zdrowie. Nagrodzona Złotym Krzyżem za pracę w latach pierwszej wojny światowej. Wystawiała w Galerii Druet w Paryżu w 1920 roku. Zmarła w Corsica 11 września 1924 roku. Pośmiertną wystawę miała w Galerii Leger w 1935 roku.

 

STRONA GŁÓWNA         XVI WIEK         XVII WIEK         XVIII WIEK         XIX WIEK         SKOROWIDZ         STRONY O SZTUCE